Jumaat, 4 September 2009

Situasi Tipikal Ahli Lelaki Rumah Bujang.

Rumah aku masa aku muda-muda remaja dulu.

Secara Am-nya:

Minggu pertama - Rumah umpama White House

Minggu kedua - Rumah umpama Hotel

Minggu ke tiga - Rumah umpama pondok.

Minggu ke empat - Ni ke rumah aku?

Secara Detailnya

Minggu Pertama - Rumah umpama White House

Rumah idaman.

Masa mula-mula masuk rumah semua pakat buat aktiviti mencuci rumah. Banyangkan nak mencuci rumah yang tak pernah di cuci. Gila lah. Kipas syiling tahu2 je lah macam mana. Hitam gila lah. Kawasan rumah pula umpama zoo Melaka. Lipas, ulat gongok, lipan, katak semua ada.

Tu belum kira bab nak basuh tandas. Tahu-tahu je la tandas kaum lelaki macam mana. Memang 'bersih' 'suci' 'murni' punya lah. Syaitan pun tak nak bertandang. Dia punya kelodak dalam mangkuk tandas tu, perh. Mengancam selera makan beb. Benda-benda yang tak diduga semua ada. Lendir lendir yang tak diketahu dan tak boleh dikaji pun ada.

Bilik aku.

Tu lah gambaran asas rumah sewa aku yang tak pernah di cuci. Dan apabila dicuci sebersih2nya, oh, tandas boleh jadi tempat bergayut, you. Bilik macam hotel 5 bintang. Nak tido and tak nak bangun pun rasa berbaloi. Kalau berak, nampak je 'cadbury' tu tengelam ke dasar. Kalau dasar dia 5 meter, 5 meter la boleh nampak. Tapi rumah aku guna mangkuk tandas jenis western. So, dasar dia tak dalam la. Tapi tak boleh tahan bila ada geng2 ni mencangkung atas mangkuk tu then terjatuh. Perh, kalau masa tu 'cadbury' tu kluar sparuh dari 'kilang' mesti tersembur abis. Tak pun masuk balik.

Tapi itu dulu, masa zaman kotor-kotor. Sekarang dah bersih. Siapa kata rumah orang lelaki bujang mesti bersepah dan kotor?

Minggu kedua - Rumah umpama hotel

Rumah dalam angan.

Masa ni barang-barang keperluan hampir perfect. Baju-bajan confirm dah penuh almari. Masa ni pakat plan setiap selepas pakai baju, mesti sangkut baju kat pengangkut baju warna biru guna hanger warna hitam. Baju plak tak boleh sangkut dengan baju terbalik inside out. Susunan mesti ikut warna. Baju yang belum pakai kena sangkut kat penyangkut baju warna putih. Tak ada tapi-tapi. Mesti sistematik. Itu lah contoh pelajar sebenar.

Kasut berpasang-pasang mesti di susun dengan betul juga mengikut warna. Stoken mesti diletak kemas-kemas tepi kasut. Rak kasut confirm bau macam bau kedai. Orang masuk je mesti pandang. Memang boleh bangga la kat diri sendiri. Lebih hebat dari kaum pompuan.

Minggu ke tiga - Rumah umpama pondok.

Maid aku.

Part ni, barangan termampau banyak. Elaun perkakas mara dah masuk la katakan. Confirm buat beli barang-barang yang tak seberapa perlu. Nak beli buku jangan harap lah. Part ni gak, almari dah tak muat. Spenda and boxer pakat gantung tepi tingkat. Awek lalu tepi rumah nampak spenda dan boxer confirm naik market. Kasut-kasut dah start berbau.

Warna hangger dah becampur. Tak ada dah masa nak susun ikut warna. Ni laki la beb bukan gedik cam pompuan. Sial apa nak susun ikut warna. Ingat ni zaman masa aku budak-budak dulu ke main kawin-kawin kat rumah jiran. Cakap pasal main kawin-kawin, kredibiliti aku gila tinggi doe sampai Event 'graduate' tadika aku jadi pengantin lelaki. Seriously aku jadi pengantin lelaki, you. Aku pun tak sangka sebenarnya dulu. Kalau ada gambar nnt aku upload. Sayangnya majlis kawin-kawin tu berlangsung waktu siang je. Kalau malam. Hah. Kena cari kerja tetap lah aku.

Kereta paling kanan tu cool.

Tandas plak dah berubah sikit. Kalau 'cadbury' baru yang warna hitam pekat tu masuk dalam trus memang samar2 la nampak dia masuk ke dasar. Kalau dulu masa baru cuci ada bunyi 'kluk' bila cadbury masuk tapi sekarang dah jadi bunyi 'ghluhk'. Siap ada alunan 'mat lin' lagi.

Minggu ke empat - Ni ke rumah aku?

Bukan rumah aku.

Part ni. Hanger? Apa benda tu? Haha. Tak ada masa nak sangkut baju beb. Nak tengok baju tergantung pun susah. Okay aku dah tak ada idea sebenarnya ni. Tapi tak apa. Aku just nak cakap pasal tandas. Part ni. Masa memandang lubang tandas yang dipenuhi dengan cadbury-cadbury yang tak terlarut, hati kuat berbisik agak membuat pilihan antara tandas atau singki. Bernafsu je tengok singki walaupun dipenuhi oleh pingan mangkuk yang entah brapa lama tak basuh. Selipar-selipar dapur pun siap ada atas tu skali. Seriouly aku tak faham kenapa selipar tu ada kat situ dan aku tak tahu budak mana yang letak selipar kat situ.

Tapi tak akan la nak berak kat singkikan kalau rumah tak ada orang mungkin boleh la kot aplikasikannya. Tapi kalau rumah ada orang? Malu beb tak ada privacy. Nak tak nak kena gak la buang 'cadbury' tu kat dalam tandas. Time ni tak main dah bunyi 'ghluhk'. Cadbury ni jatuh, perh. Tak ada bunyi, you. Dia tenggelam cam pasir jerlus. Perlahan-lahan menelan 'cadbury' tu. Kalau si pembuang 'cadbury' ni tengok mesti teruja. Kira macam slow motion.

Dairy milk.

Apa? Aku pengotor? Aku cakap pasal cadbury. Apa yang kotor? Bukan ke para gadis suka makan cadbury?

Aku makan Vochelle. Hazelnut. But I do love Cadbury.

23 ulasan:

  1. sian cukulat cadbury yg dijadikan model cite ko.. ilang selera aku wehh :(

    BalasPadam
  2. yg kau sboot tue 'cadbury'
    bkan btol2 cadbury..
    aduyai..

    BalasPadam
  3. xmkn cdbry la aku pasni..
    adohai..
    ahahaha..
    btw..cite ko ni mmg b'asas la..

    BalasPadam
  4. susun hanger ikut color pun consider gedik ke? cepuk jugak dia ni. terasa tau.

    BalasPadam
  5. haha..
    masuk ni 2 entry pasal kemas umah..
    saya x terlampau kemas..
    x terlampau sepah~
    so so~

    ada baju kasi gantung..
    ada baju kasi lipat masuk lemari..
    asal mata x sakit..
    asal boleh gerak dalam umah sendiri..
    udah cukup~

    tapi, kenapa mesti cadbury bro~
    eleeee~

    BalasPadam
  6. Lahanat..apasal coklat tu jd mangsa? Wuekk..

    BalasPadam
  7. @Nisa - Aku tahu kau akan terasa. Sebab tu aku tulis.

    @Afzan & Azym- Sebab aku ada kenangan pasal cadbury. Dan aku da tak makan cadbury. Dulu2 je aku makan.

    Tapi aku still sukakan cadbury.......

    BalasPadam
  8. part cadbury tuh mmg xleh bla.
    klo leh nk mention byk kali.
    (:

    BalasPadam
  9. woah. clean and clear. :p

    BalasPadam
  10. hahahah...entry ni sungguh comel..heheheh...
    xbleh blah ngn bunyi2 cadburry jatuh ke dalam lubang tandas...hahahaha...
    bese la..mule2 je semangat nk kemas2 ni...tapi bile dh berzaman duduk dalam umah tu mmg jadi pondok buruk la...hehehehe

    BalasPadam
  11. hilang selera aku nak makan coklat tu pasni...

    tp sekejap je..pasni aku bedal balik...lepas hilang ingatan aku ttg coklat ko ni..

    BalasPadam
  12. Alah, kadang2 bukan lelaki je camni wei. ade gak kawan2 aku yg berasal dari negeri .....(tak boleh beritahu.sensitip.haha) rumah camni.hahaha

    if lelaki, is ok. gurl camni..erk :P

    BalasPadam
  13. ohh..dear cadbury,,sungguh kesian dirinye digunekn sbg kata ganti nama diri untuk TAH 1...
    (maaf kalo pengguna no plat ini membaca komenku)

    T_T

    BalasPadam
  14. hahahaa...aku bru bace...

    menarik gak la...

    alah...bukn laki2 jer...ppuan pon kdg2 cmni gak...

    sebulan tu bersih la...dekt2 nk abes taun tu mmg bsepah...hahahha

    BalasPadam
  15. yukkk! nk muntah!

    BalasPadam
  16. uwekkkk...sian cadbury fav ku..xsanggup nk abihkn pembacaan nih...erkk~

    BalasPadam
  17. pergh cadbury die... adoiiiii..

    BalasPadam
  18. aku suka beli coklat cadbury bila time2 bosan..tapi kau!!! huh..dahsyat sungguh betuk cadbury kau... *entri yang mggelikan anak tekak...

    terimaginasi aku satu prsatu mengikut minggu2an rumah bujang macam mana...

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.