Khamis, 31 Disember 2009

Memang Ada yang Nak Kena Sepak.

Dari saat aku di lahirkan, aku sudah mula merantau ke seluruh alam. Ceh.

Tak tak. Aku cuma nak cakap. Aku terkejut gila bila ada orang yang berpendapat yang pegang babi itu haram.

Ingat lagi tak gambar ni? (Gambar ni pernah femes dulu)

Aku buat la search pasal awek melayu Islam yang pakai tudung yang peluk babi tu yang dan aku jumpa banyak forum. Dan dalam forum-forum tu, aku tengok ramai gila orang yang hentam awek tu. Tak kurang yang maki-maki cakap yang awek pakai tudung tapi tak pakai akal just di sebabkan 'haram' memegang babi. Oh shit. Pegang babi tak haram doe. Pegang kulit awek cun + cute yang bukan muhrim baru lah haram.

Then bila kau baca kat forum ada sorang mamat gila bajet ustaz maki-maki kat gambar awek tu then cakap pegang babi tu haram, memang terasa lah sadisnya. Tak kurang juga kesian kat awek dalam gambar tu yang jadi femes dengan kritikan.

Pernah di sebabkan isu yang sama, aku bergaduh dengan seorang mamat. Dia cakap awek tu blah-blah. Aku punya la backup then dia cakap aku ni kapir. Wtf? Biasalah. Orang melayu yang ada belajar agama sikit memang berlagak. Kebanyakkannya tahu nak cari kesalahan orang semata-mata. Orang yang tinggi agama tak akan berlagak. Dia akan low profile.

Tujuan aku tulis entri ni sebab aku agak terkejut la bila ramai yang berpendapat pegang babi tu haram. So betulkan persepsi anda.

Soalan yang aku tanya hukum pegang babi di entri sebelum ni, still ada yang cakap haram. Tapi aku tak approve sebab nanti mesti terasa. See? Aku memang baik.

Okay sorry sebab post dua entri yang sambil lewa. Entri ni tak dalam planning.

12 ulasan:

  1. bukan pakar tapi kalau bab anjing tu kalau pegang sama2 kering tu ok

    Dah Buat Bajet 2010?

    Siapa Nak Jadi Cantik?

    BalasPadam
  2. yg aku phm..makan babi tu haram..pegang lak x haram tp ia tergolong dlm najis berat (mughollazah) n perlu samak slps pegang tu..tgk lak haiwan tu dlm keadaan kering atau basah..

    wassalam.

    BalasPadam
  3. erk... xpernah tahu pown cite niee..

    BalasPadam
  4. pegang x haram doe, makan mmg haram..pasal basah atau kering, aku rasa tu mrujuk pada anjing, babi aku rasa la kan, xkira basah atau kering, hukum nya wajib sertu nOt samak k.. samak utk kulit bntang, bukan kulit msia.. yg pnting korunk cari balik info ttg ni, hukum mana leh wat main2.. then pasal gmbar tu, sori la weyh. aku bukan berlagak,, just agak kurg manis je..hehe.. tu je...

    BalasPadam
  5. akak tu in real life mmg cantik..my senior..
    ahh mentaliti org melayu mmg begitu..
    ada je yg xkena~

    BalasPadam
  6. bgs jgk entri ni.

    tp bukan mentaliti org melayu. sdgkan ada kalangan melayu berburu binatang dgn anjing.bukan isu melayu. adat melayu tidak menegas hukum haram dan halal. cuma mentaliti org islam di malaysia kurang pengetahuan nya. zaman sekolah agama rendah dulu aku cuma di ajar, anjing dan babi perlu di samak. so dah brape lame plak tggl skola. haha. tak igt dah ilmu2 tu. pastu datang plak pic2 mcm tu. cuma tahu "kene samak" tp tak tau ape punce perlu samak. haha sebab babi atau sbb haram.

    tp bg aku elok juga pertikaikan gambar tu. klau tak pertikai, akan datang ade 100 keping gambar lg org islam memegang babi di malaysia ni. kot2 siap jadi profile pic kat facebook. hehe..

    harap ilmu muhamad bin idris dapat di perluaskan di media massa. harapan..

    BalasPadam
  7. Well actually tak samak pon x pe..kenal ustaz rizal kot.. lupe da name glemer die.. die dtg bg ceramah for those yg nak g oversea ni..dia cakap la. dalam al quran xde pon cakap yang pegang babi tu kena samak. apatah lagi haram. dalam al quran cuma cakap pasal JILATAN ANJING. so apa ada hal kan?? cume dalam al quran ada cakap yang pegang babi tu najis yang berat. kalau ikut pendapat sesetgh ulamak dorg kata setiap najis yang berat kene samak. Wallahualam.

    BalasPadam
  8. Well kalau ikut syarak memang haram tapi kalau untuk tujuan pembelajaran ataupun kajian ianya tidak diharamkan namun jangan salah faham ianya tidak diwajibkan . Tapi , Imran tahu akak pakai tudung tu bukannya suka - suka pegang babi tu , kalau dia bergambar pun mungkin sebahagian daripada kajian yang dia nak buat .

    BalasPadam
  9. sebenarnya girl dalam gambar tu student veterinar..bakal doktor haiwan. memang dalam modul latihan industri untuk mereka ke ladang babi. pastu dy samak ah.

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.