Ahad, 31 Januari 2010

OMG Mr K Needs Your Help.

Say it careful. Hak bersuara ada limitnya.

ChatBox issue.

Aku dapat beberapa aduan dari visitor aku mengatakan yang iklan Nuffnang aku menghalang chatbox.

Setelah sedikit kajian, aku mendapati visitor yang menghadapi masalah tu berkemungkinan besar adalah pengguna Windows XP. Manakalan pengguna Windows Vista dan Vindows 7 tak ada masalah langsung dengannya. Why? Sebab pixel mungkin.

Pengguna XP. Thx to Nazz for the screenshot

Pengguna Vista/ Win 7

Tetapi, iklan Nuffnang aku tu agak mendatangkan $$$ dan memandangkan $$$ amat penting, aku tak rasa aku patut buang iklan Nuffnang. ($_$)

Dengan itu, kepada pengguna XP, sorry. It cant be helped.

Tetapi, masalah ni boleh di atasi dengan 'memperincikan pixel' anda. Caranya adalah dengan hold kekunci Ctrl + scroll down the rolling mouse button. Sambil tekan Ctrl, rollingkan benda tengah mouse ke bawah. Korang akan perasan yang page aku berubah dengan tiba-tiba. Scroll la banyak mana yang korang suka. Do as you like it.

Btw, korang patut beralih ke Windows 7. Tak perlu beli yang original. Just beli DVD Windows 7 yang berharga rm10 dah okay padahal function dia sama je dengan yang original. Windows 8 bakal keluar pada tahun 2012. Sampai bila nak stay dengan XP?

FeedBurner

FeedBurner

Kalau ada sesiapa tak perasan, kat side bar aku ada ruang langganan entry untuk email yang tertulis The Other Reader. Letak email anda dan tekan 'Play Me'. Jangan risau, email anda tak akan di gunakan untuk benda yang bukan-bukan. FeebBurner ni under Google. So tak ada apa nak ni risaukan.

Disqus

Disqus

Siapa tak tahu apa itu Disqus? Kalau nak tengok contoh, boleh tengok di blog Jard The Great. Lihat ruangan commentnya.

Disqus adalah comment form yang  boleh dikatakan umpama wordpress punya comment form. Dengan Disqus, korang boleh comment dan reply comment. Ianya lagi bergaya dan sexy.


Masalahnya, dengan Discus, korang perlukan sekitar 10 saat maximum untuk ianya loading 100%.

Masalah keduanya, korang perlu register or else, korang hanya boleh comment sebagai guest. Tetapi process registration dia hanya ambil dalam 10 saat je tanpa beralih ke page lain. Dan kalau tak silap aku, dah ramai yang ada account Disqus.

Kelebihan Disqus

Korang boleh jadikan ruangan comment sebagai forum ( Reply-reply comments). Dan anda boleh pilih samaada untuk notify jika ada orang reply comments anda through email. Nice kan?

So, persoalannya sekarang ini. Adakah okay kalau aku menukar ke Disqus? Aku tak nak nanti ada orang buat '11 Benda yang Tak Patut Ada di Blog' serta meng-linkkan ke blog aku. Sila undi di poll yang terdapat di sidebar aku.

Adakah blog aku semakin berat? Aku dah cuba buang semua yang tak patut. BMI blog aku hanya 20 LOL.

Commet Here

6 ulasan:

  1. masih guna xp sebab banyak sofware nak istall untuk study available dgn xp je...

    BalasPadam
  2. baru jugak pasang poll
    tiba2 mencanak naik
    hehe

    BalasPadam
  3. I still prefer using windows XP. because XP supprot all type of software I needed to do my programming. When I using C++ or C prog, sum software can't install on vista or 7. btw, I dun use Visual Basic. ;pp

    BalasPadam
  4. @Alie - Lastest version untuk sesebuah software mmg compatible.

    @Joe- Apa yang mencanak?

    @Enny - Thx.

    @Amoi - Okay =)

    BalasPadam
  5. XP user. tp tade pon iklan tu halang chat box. why eh?? curious~~

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.