Selasa, 20 Julai 2010

[Update] Apa Akan Jadi Kat Blog Bila Korang Mati.

Assalamualaikum


Aku selalu terfikir, apa yang akan terjadi kalau aku mati dengan tiba-tiba. Apa yang akan terjadi kat blog ni yea. Aku dah lah tak ada co-penulis. Dan tak ada seorang pun yang tahu password blog aku.

Pernah tak korang fikir, bila korang mati, tak ada sorang pun followers korang tahu yang korang dah mati?

Tapi, bila di fikir-fikirkan balik, bagus juga yea aku letak shoutbox/chatbox tu. Ye la, selain boleh mencapub, boleh la juga bagi tau yang aku dah mati. Mana la tau kot-kot bila aku mati, ada budak-budak kolej aku boleh tulis kat situ yang aku dah tak ada. Tak kisah lah mereka nak tulis secara happy atau sedih. Kan?

[Update] Thanks to Fawani for the link. Maisara penulis blog juga. Dan dia ada kanser. Try baca entries dia yang lepas-lepas nak-nak yang berkaitan dengan sakit dia. Tak pun, try usha chat box dia. Aku baca chatbox dia, meremang juga ah tengok dari tahun 2008 hingga 2010 ada orang wishing her luck on hereafter. Chat box dia agak hidup walaupun dah bertahun dia tak ada. Entri terakhir dia adalah pada 18 september 2008. Dan dari situ, kalau korang tengok chatbox dari tarikh tu, korang boleh tengok semua pakat suruh get strong. Dan ada juga yang suruh update. Dan pada 19 October 2008, al-Fatihah starts.

Agak-agak korang, kalau aku mati, korang sedih tak? Tak? Okay fine.


40 ulasan:

  1. wah yg formspring tuh! :) tapi bukan aku. hahaha :D

    emmm betul jugak kan! kalau aku mati, kawan2 dan sedara2 ada kot untuk beritahu kt shoutbox tuh. password takde yg tahu.

    BalasPadam
  2. skank ni wa plan nak letak pic batu nisan awal2 kat belog. no hal!! ingat mati dapat pahala. keh3x.

    BalasPadam
  3. ha ah kan bila kor cetuskn soklan ni aku pon terpikir gak sape nk truskn pjuangn berblogging kalo ak dh tader nati..em...hanya allah yg tahu

    tb2 ak tingat blog yasmin ahmad..mmg dh berswang jelah tingglnya.al-fatihah..

    p/S; wow, sokln formspring yg agak luar syllabus dowh.haha.=D

    BalasPadam
  4. sesungguhnya hidup mati itu hanya DIA yang tahu.. apa yang boleh kiter buat adalah selalu ingat padaNYA dan patuh suruhan Nya..
    semoga kiter sebagai umat akhir zaman ini senantiasa beringat....

    // klik sinie jom ke blog mimie azimask :D ... //

    BalasPadam
  5. haah... ada juga terlintas... jika mati blog ini akan terbiar begitu...

    haah la gud idea untuk buat shoutbox tu.. hehehe

    BalasPadam
  6. emm.. pernah terfikir juga macam tu. takde jawapan kot.

    BalasPadam
  7. baguih tul pemikiran ko.... akupun tak penah terlintas pasal tu.... nak kena bagi password kat mak aku nie, nanti dia kena buat posting mintak maaf kat kengkawan bloggers aku......

    BalasPadam
  8. haha. aku pn terfikir cmtu. lgpn mmg slalu org buat cmtu kan? bitaw thru chatbox. err blog yg tade chatbox cmne eh? nak kasi komen kena approval dulu plak tu. smpai ke sudah la tataw ye dak? heh.

    BalasPadam
  9. tak tau nak gelak ke sedih.

    post sedih berunsur humor.

    apakah?

    BalasPadam
  10. pernah baca artikel "matinya seorang blogger" kat iluvislam kot... takut .

    BalasPadam
  11. @Mol - I betul2 nak tahu siapa yang bagi no tu. Nak ucap terima kasih.

    @Frodo - Ingat mati tu bagus.

    @Aliyya - Err. Itu bukan soalan.

    @mimie - :)

    @Kella - So letak la shoutbox.

    @Senorita - Yup.

    @Sofia - Jangan salah faham. Pemikiran aku amat2 tak bagus.

    @Ketat - Tu lah pasal.

    @Fara - Err. Sedih kot.

    BalasPadam
  12. nak tengok macam mana shoutbox kalau penulisnya dah meninggal dunia?

    cuba bukak blog ini :

    http://maisara.xanga.com/

    Al-Fatihah untuk arwah.

    BalasPadam
  13. wuwuu! aku pun selalu pikir camtuh. sedih aku bila ko tulis cenggini :(:(

    BalasPadam
  14. sedihlah pulak baca blog aruah maisara tu

    alfatihah untuk beliau...
    dan blognya sentiasa jadi kenangan buat keluarga dan orang tersayang

    terbaru dari saya : boleh buat menantu

    BalasPadam
  15. what to do?

    bila dah meninggal,,tinggallah semua yg kita miliki di dunia. dh xde ikatan dengan dunia.

    the blog will be just a memory for the readers and followers, as if the entries are helpful..

    mati itu pasti.

    chill lah.. =)

    BalasPadam
  16. wOooo,,, ak penah gak trpkir psal ni.. kreatif gak idea ni. xpnah plak trlintas kt otak aku psal kgunaan chatbox ni.. ohohohoh.. ^_^

    BalasPadam
  17. klu sdare mara @ kwn2 yg bc x pe...klu x de.....x de sape yg tahu....huhuuu3

    aku pnh prac kat NGO Breast Cancer...yg pnting bg pesakit kanser ni semangat...krn mereka kuat sbb semangat....mmg sedih kisah pesakit cancer...sob3
    Al-Fatihah tok arwah...

    BalasPadam
  18. ada gak terpikir pasal ni....urm maybe aku nk wasiatkan blog aku kat sesape la yg boleh moderate kalau aku dah takda nanti...

    BalasPadam
  19. erkk...tak penah terpikir....huhu..

    BalasPadam
  20. Kalau sudah ajal menjemput memang kitapun tak mampu nak halang.
    Allah lebih sayangkan orang itu sebab itu ditarik nyawanya.
    sekarang dunia dah makin tenat.
    Papepun selagi kita hidup, selagi itulah kena banyakkan amalan.
    bak kata orang beribadat macam kamu nak mati esoknya.

    tapi, kalau K mati terasa jugalah.
    Suke je baca entry kamu ni.

    BalasPadam
  21. gadis2 mesti suka, sebab kau kan macam anti gadis

    BalasPadam
  22. sedih ke happy, but sure u'll be remembered.

    BalasPadam
  23. sedey... ku ade nyatakan pasal blog dlm wasiat.

    BalasPadam
  24. @Sigg - Ooo. Kalau macam tu. Kau mesti sedih gila kan.

    @Jard - Terbaik ah jard.

    BalasPadam
  25. aku dh penah terpikir bnda nie dulu...sbb tu aku amanahkan pd sorang utk simpn password aku...klu aku mati, aku mintak dia update...

    tapiii takut la pulak klu kitorang mati sama2...

    huhu

    BalasPadam
  26. serius rsa sedeh..
    mmg kne buat wasiat la nti
    *gulp!*

    BalasPadam
  27. well,arwah sara ni pujaan aku dulu.dia photgrapher untuk rantai kot.
    aku mmg fan arwah sara,and arwah sara ni ada blogger gak.
    check http://saraziz.blogspot.com/2008/10/boo.html

    BalasPadam
  28. sedihnye bila pikir perkara ni :( reminds me, utk tulis usernames/passwords utk all accounts dlm buku~ if i'm gone someday, adelah org tolong update/deactivate~ SEDIH3~

    BalasPadam
  29. ta penah terpk smpai mcm tuu..thnks 4 reminder..

    kena letak semula laa chatbox lepas nie..

    alfatihah buat mereka..

    BalasPadam
  30. Mesti sunyi blog kalau dah tak update untuk selama-lamanya.Takutla pulak. Wuuuuu T_T

    BalasPadam
  31. try google blog arwah asha dina. tak ingat link blog arwah.

    BalasPadam
  32. tetibe teringat gak cmtuh . tapi nak buat camne , semua perkara dunia bukan untuk kita lagi

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.